|
Gość
|
|
|
Wysłany: Nie 0:23, 18 Paź 2009 Temat postu: Notatka z dnia 06.10.2009 |
|
POJĘCIE, GENEZA I ROZWÓJ MARKETINGU
Marketing – jedna z dziedzin nauk o zarządzaniu, jest określona koncepcją (filozofią) traktowania problemów i zjawisk rynkowych. Jest to jedna z najbardziej rozwiniętych koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem. W ujęciu funkcjonalnym jest traktowany jako zbiór funkcji.
Funkcje marketingu:
- Analiza otoczenia i badania marketingowe – monitoring zewnętrznych czynników warunkujących sukces i niepowodzenia, takie jak: stan rynku i konkurencji, zbieranie informacji decydujących o sposobie marketingowych działań,
- Analiza konsumentów – badanie i ocena właściwości (cech) konsumentów, ich potrzeb i procesów zakupu,
- Planowanie produktu (produktów, usług i idei) – rozwój (projektowanie i utrzymywanie) produktów, ich pozycji, marki, opakowania i wycofanie starych produktów,
- Planowanie dystrybucji – ustanowienie relacji między kanałami dystrybucji, fizyczną dystrybucją, zarządzaniem, alokacją towarów, hurtem, detalem,
- Planowanie promocji – właściwe połączenie takich instrumentów jak: reklama, publicyty, sprzedaż osobista i promocja sprzedaży, obejmuje także public relation i inne formy komunikacji,
- Planowanie cen – ceny, ich struktura i poziom, techniki tworzenia cen, warunki zakupu, regulowanie cen i ujęcie cen jako aktywnych,
- Społeczna odpowiedzialność – obowiązek oferowania bezpiecznych, estetycznych, etycznych i użytecznych towarów, usług, idei (np. ekologiczne opakowania)
- Marketingowe zarządzanie przedsiębiorstwem - planowanie, wykonanie i kontrola programu marketingowego, ocena ryzyka i potencjalnego zysku,
Marketing w ujęciu instytucjonalnym obejmuje podmioty bezpośrednio zaangażowane w proces wymiany dóbr oraz przedmioty, instytucje, osoby ułatwiające prowadzenie działalności rynkowej, takie jak np.: instytucje finansowe (banki, ubezpieczeniowe, giełdy towarowe), agencje analizy i badań rynku, agencje reklamowe, konsultingowe itd.
Proces tworzenia użyteczności
Istotą filozofi marketingu jest stworzenie dla klienta określonego zespołu użyteczności (korzyści wartości) w postaci: *użyteczności formy, *użyteczności miejsca, *czasu, *posiadania
- STADIUM I -> produkcja dóbr, użyteczność formy
- STADIUM II -> pośrednictwo, użyteczność czasu i miejsca
- STADIUM III -> użyteczność posiadania
- STADIUM IV -> konsumpcja
Marketing jest procesem społeczno-gospodarczym i ma na celu poznanie przyszłej struktury popytu na produkty (usługi) oraz zaspokojenie popytu poprzez kreowanie podaży, przekazywanie informacji nabywcom, dostarczanie wytrzymałych dóbr w odpowiednim czasie i miejscu, a także ich zrealizowanie (sprzedaż) po odpowiednich cenach.
Pojecie wartości dodanej dla klienta
Wg Rh. Kotlera wartość dla klienta jest rozumiana jako suma użyteczności oferowanej (dostarczanej) klientowi
Wartość dostarczana klientowi jest różnica pomiędzy całkowitą wartością produktu dla klienta
-Suma wartości dostarczanej konsumentowi
- -Suma wartości oferowana konsumentowi Wartość produktu
- - -Wartość usług
- - -Wartość pracowników
- - -Wartość wizerunku firmy
- -Suma kosztów poniesionych przez konsumenta Koszty finansowe
- - -Koszt zużycia czasu
- - -Koszt zużycia energii
- - -Koszt zaangażowania psychicznego
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Skin Created by: Sigma12 Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|
|